Spel och lärande


20130511-214150.jpg

Spelmekanismer kopplade till undervisning ligger mig varmt om hjärtat. Jag skrev om gamification (spelifiering) och gamebased learning (spelbaserat lärande) i min första bok Webben i undervisningen och väver ofta in fördelarna det kan medföra kopplat till elevers lärande när jag föreläser.

Idag läste jag några väldigt träffande rader skrivna av skarpa Petra Svensson (Skolporten) på Facebook. Hon hade lyssnat på P3:s Spel och kopplade det hon hörde till undervisning.

”Jag lyssnade på P3 Spel idag. Det handlade om problemlösningsspel eller pussel som dom kallade det. Och det som undersökte var vad ett riktigt bra pussel innehåller. Men det jag hörde var att de egentligen pratade om undervisning. 😀

Till exempel sa dom såhär: Det måste finnas ett tydligt intro och ett roligt avstamp som lockar att börja spela. Men pusslet får inte vara för svårt i början, man måste få vänja sig men sen ska det stegra. Det måste fungera att misslyckas och då får man återkoppling på vad det är man gör fel så att man ändå vill fortsätta och prova igen. Man vill bli ledd med finess! Få nå lite aha-upplevelser. Och det är helt ok om man blir lite lurad att känna sig smart.

Spelet och pusslet måste vara varierande men inte bestå av onödig utfyllnad som lösryckta hinder. Det måste vara fokuserat på pusslet, allt måste hänga ihop och föra en framåt mot målet. Hinder är frustrerande och onödigt och stjäl dyrbar tid. Spelets helhet är viktigt, det måste kännas på riktigt och meningsfullt och vara verklighetsanknutet. Det måste vara som en upptäcktsresa – man måste vilja gå framåt, följa med på äventyret, ta nästa steg, utmana sig själv. Spelet får gärna väcka känslor och vara kittlande.

Ja, precis som undervisning.”

Skarp iakttagelse (som vanligt) av Petra och väldigt sant. Många spelmekanismer kan direkt sammanlänkas till undervisning och jag är övertygad om att vi lärare har mycket att vinna på att hämta inspiration från spelvärlden.

Här finns programmet i sin helhet – P3 Spel.