Fick tipset om sidan A Google A Day i Facebookgruppen Engelska 6-9 häromdagen och blev nyfiken. Det är ett slags onlinespel från Google där spelarna får tre frågor som de ska svara på genom att googla. Varje dag läggs nya frågor ut, inom kategorierna sport, vetenskap, popkultur, historia, konst och litteratur eller geografi. Ju snabbare man hittar svaret (ja, genom att googla) desto fler poäng får man. Och ja, kanhända lär man sig något på köpet. 🙂 Prova själva här!
Hela spelet och sajten är en del av större kampanj för att folk ska bli bättre på att använda Googles sökmotor. Och ja, en del menar att detta spel även förser Google med information om hur användarna bär sig åt för att söka efter information med hjälp av Googles sökmotor. Ett helt rimligt antagande. Tänker ändå att detta kan användas i undervisningen med eleverna. Kanske kan vara något för de elever som behöver en utmaning under engelsklektionerna, kanske när de är ”klara”?
A Google A Day är en del av Google Search Education, en sida som erbjuder flera olika (rätt omfattande) lektionsplaneringar att använda för att hjälpa eleverna att bli bättre på att söka information på nätet. Här finns mycket användbart på flera olika nivåer (beginner, intermediate och advanced). Bland annat finns det lektionsupplägg för hur man gör för att välja rätt söktermer, förstå sökresultatet, avgränsa en sökning för att få bäst sökresultat och utvärdera olika källors trovärdighet. Såhär ser översikten över första lektionen ut:
Dessa upplägg ligger klart i linje med läroplanens formuleringar om att eleverna både ska kunna söka information och förhålla sig kritiska till den. Alla lektionsupplägg är på engelska men översätts rätt enkelt med till exempel Google Translate (vad annars?). Ett gyllene tillfälle att visa att och prata med eleverna om att allt inte förstås översätts perfekt. 🙂