Man gillar ju verkligen Kahoot – och ja Quizlet också förstås – men det finns en hel del andra spelbaserade verktyg att använda sig av i undervisningen, här kommer några exempel!
Här har jag skrivit ett längre blogginlägg om Quizlet – där hittar du även en bildguide. Men kort sammanfattat är Quizlet en digital lärplattform där användare kan skapa och använda flashcards, quiz och spel inom olika ämnen. Här finns också spelfunktioner a la Kahoot där deltagarna kan slumpas in i lag (mycket populärt bland elever). Med funktioner som automatiska test och matchningsspel används Quizlet ofta i utbildning för att introducera begrepp inom nya ämnesområden, repetera desamma eller förbereda inför prov.
Quizalize är ett spelbaserat responssystem med många pedagogiska funktioner. Det fungerar utmärkt för avstämning på grupp- och individnivå. Man kan välja om man vill spela en omgång i klassrummet eller ge den som läxa. Det som länge var unikt för Quizalize som spelbaserat responssystem var att eleverna kan skriva in egna korta svar (det kan de även nu för tiden även i betalversionen av tex Kahoot). Läraren kan också välja att ge skriftlig återkoppling på varje fråga. Här har jag bloggat om Quizalize!
Quizizz fungerar fint för avstämning på grupp- och individnivå. Precis som i Kahoot skapar man flervalsfrågor på vilka man kan ange flera korrekta svarsalternativ. Om man anger flera svarsalternativ som korrekta måste eleverna klicka i alla korrekta alternativ för att få rätt på frågan. En annan användbar funktion är att man kan ange bilder som svarsalternativ. Eleverna svarar i sin egen takt och du kan helt och hållet stänga av timern. Fråga och svarsalternativ visas i elevernas enhet och inte på storbild. På den visas istället progressionen och vem som leder. Quizizz går även att använda hemma (välj ”Homework” och sätt en sluttid).
Gimkit är ett spelbaserat digitalt verktyg som verkligen triggar tävlingsinstinkten hos många elever. I Gimkit kan eleverna nämligen samla virtuella pengar genom att svara rätt på frågor. Dessa ”pengar” kan de sedan använda för att skaffa sig fördelar mot eller med de andra elever som spelar samma ”kit” i en tillhörande affär (”Shop”), som eleverna kan besöka under spelets gång. Här har jag bloggat om Gimkit!
Ett annat verktyg som inte är helt gratis men som kan fylla en funktion i undervisningen är Active Quiz. Det beskrivs enklast som digitala tipspromenader i rörelse, där deltagarna behöver röra sig framåt ett visst antal meter (som mäts av mobiltelefonens inbyggda GPS) för att få fram nästa fråga på skärmen. Här har jag bloggat om Active Quiz!
Testa även Tipsrundan och Xnote!
Bamboozle – en kostnadsfri plattform som erbjuder interaktiva och engagerande spel för klassrummet. Lärare kan enkelt skapa egna spel eller välja bland över en miljon färdiga spel som täcker en mängd olika ämnen och åldersgrupper. Plattformen är utformad för att användas från en enda skärm, vilket gör den idealisk för både fysiska och digitala klassrum.
Wordwall – ett verktyg som låter lärare snabbt och enkelt skapa anpassade undervisningsresurser. Genom att välja en mall och ange sitt innehåll kan man generera både interaktiva aktiviteter och utskrivbara material. Plattformen erbjuder en mängd olika mallar, inklusive frågesporter, matchningsövningar och ordspel, vilket gör det möjligt att anpassa undervisningen efter elevernas behov.
Blooket – en onlineplattform som kombinerar lärande med spel för att skapa en engagerande inlärningsupplevelse. Lärare kan skapa eller välja bland befintliga frågeset och använda olika spelmodeller för att göra repetition och inlärning roligare för eleverna. Eleverna deltar genom att besvara frågor och tävla i realtid. Man kan även importera befintliga sets från Quizlet.
Wizer.me – en onlineplattform som låter lärare skapa interaktiva och engagerande arbetsblad för sina elever. Du kan enkelt lägga till olika frågetyper, bilder, videor och ljudklipp för att anpassa materialet efter dina undervisningsbehov. Plattformen erbjuder också automatiserad rättning och möjligheten att ge personlig feedback, vilket sparar tid och underlättar uppföljning av elevernas framsteg. Här finns även självrättande interaktiva worksheets som kan delas direkt till Google Classroom.