Jag inledde traditionen med att sammanfatta året som varit redan 2011 med blogginlägget ”Årskrönika 2011” och fortsatte året därpå med ”Årskrönika 2012”. Nu har det alltså blivit dags för ”Årskrönika 2013”. Tiden går fort när man har kul. Här kommer några av årets höjdpunkter:
SKRIVET
På trevliga kommentarer via sociala medier vekar det fint nog som att ganska många har läst ”Webben i undervisningen” under året. Hörde att nedanstående mejl från min förläggare hade att göra med en rektorskonferens som avslutades med att deltagarna fick boken med sig hem. Känns nästan overkligt kul! 🙂
Under sommaren 2013 inledde jag arbetet med min andra bok, vilken i dagsläget har arbetsnamnet ”Ett formativt arbetssätt med digitala verktyg” och handlar ganska precis om det som titeln indikerar. Den färdigställs förhoppningsvis under våren 2014.
Under sommaren/hösten har jag även bidragit med ett kapitel till boken ”Interaktiva medier och lärandemiljöer” (Gleerups), för vilken Elza Dunkels och Simon Lindgren är redaktörer. Den släpps förmodligen under våren 2014.
En annan rolig sak kopplat till skrivande är att jag numera ansvarar för ”IKT-sidan” i varje nummer av Grundskoletidningen (Gothia Fortbildning). Här kan man prenumerera!
FÖRELÄSNING
Under året har det förelästs och workshoppats en hel del. Jag är väldigt glad och hedrad över att ha fått medverka vid så många intressanta tillfällen. Några extra minnesvärda exempel är ATEAs event på BETT-mässan i London, det direktsända seminariet ”Digital revolution i klassrummet” på Bokmässan i Göteborg med Daniel Barker och Hans Renman och föreläsningen ”Bedömning för lärande med digitala verktyg” på Skolportens konferens ”Bedömning för och av lärande”. Både seminarium och föreläsning spelades in och direktsändes på Kunskapskanalen och via UR Play. (Klicka på bilderna om du vill titta i efterhand.)
SPRÅKLÄRARE & UTVECKLINGSLEDARE
Under läsåret 2013/2014 arbetar jag 50% som engelsklärare och 25% som utvecklingsledare på Mikael Elias Gymnasium i Stadshagen. Det är en spännande, utmanande och väldigt givande kombination av tjänst som hittills har passat mig helt perfekt.
PROJEKT & SAMARBETEN
Under året som gått har jag inlett flera spännande och förhoppningsvis långvariga samarbeten, bland annat med Studentlitteratur och JL Utbildning, Uppsala universitet, Studiedag.se och Gothia Fortbildning. Ser fram emot fortsättningen på dessa samarbeten under 2014!
SOCIALA MEDIER & APPAR
På Twitter var en av de största händelserna att det Digitala Skollyftet drog igång. För egen del känns det oerhört roligt att över 2000 personer vill följa mig i nyss nämnda forum. Och när vi ändå räknar så känns det himla skoj att min allra första flippfilm om spanskans preteritum närmar sig 14 000 visningar på YouTube. 🙂 Lite mer statistik: här är mina topp 10 tweets från 2013 och till höger 30 sekunder av mitt Twitter-år 2013 via Vizify:
Man kan tänka att bloggen som socialt medium känns lite ”gammaldags” men under 2013 har många bloggar spelat en stor roll i mediebruset. Ni minns väl bland annat 33 anledningar, Genusfotografen, Özz Nujens inlägg ”En sak grämer mig” som sedan ledde till ”Jag är Jason”. Kolla in DN:s hela lista över ”Bloggarna som förändrade Sverige 2013” här.
Utöver Twitter, blogg och YouTube har de sociala medierna under 2013 för min del mest handlat om Instagram och Pinterest. Detta klipp som mina elever gjorde på spanskan i våras är en rätt kul illustration av ett välanvänt socialt medium under 2013. 🙂
Några oumbärliga appar under 2013 har för mig varit Runkeeper, WhatsApp, Mobilt Bank-ID+Swedbank (vad gjorde jag innan?), Spotify, Yelp, Google Drive, Liztor, Google Maps, Dropbox, Skype och Viber. Vilka har varit era?
SAMMANFATTNING AV 2013
2013 var ett fint år på många sätt. Jag lärde mig mycket om mig själv och andra. Vad jag uppskattar och inte. Jag utvecklade min lärarroll ytterligare genom värdefulla samtal och diskussioner med kollegor och vänner. En sak som jag kommer att minnas särskilt väl är alla fina hejarop, både i de sociala medierna och afk/irl eller ja, helt enkelt face-to-face. De betyder mycket (vad än folk tycker att till exempel Twitters primära funktion bör vara). Jag och Daniel Barker pratade mycket om betydelsen av de analoga mötena under seminariet på Bokmässan och hur de digitala kanalerna kan användas för att underlätta och förbereda dessa möten. Våra elever måste känna att det är värt att komma till våra klassrum. Det förhållningssättet tar jag med mig in i 2014.
UNDER 2014 SER JAG FRAM EMOT…
Att få föreläsa på BETT-mässan och på SETT-dagarna. Att lära mig mer om programmering, till exempel via det här tillfället. De öppna föreläsningarna under våren med JL Utbildning. Att få fortsätta med mina fina elevgrupper och genomföra massa roliga och givande moment tillsammans. Att starta upp en ny kul företagsidé. Att följa vänner och familj som kommer att utöka sina små familjer. Och självklart ser jag även fram emot lördag den 28 juni då jag och Daniel gifter oss i Madrid! 🙂
Pingback: Årskrönika 2014 | Patricia Diaz
Pingback: Årskrönika 2015 – Patricia Diaz