Första halvan:
Våren 2016 var jag fortfarande föräldraledig men kombinerade detta fantastiska åtagande med en del andra uppdrag.
Besökte bland annat NTI-gymnasiet i Umeå, Rytmus i Malmö, Katedralskolan i Lund, Danderyds gymnasium, Åva gymnasium och Sturebyskolan. Föreläste även på både Stockholm, Linköping och Uppsala universitet och hann med en sväng till finska Tammerfors.
I maj medverkade jag i URs program ”Lärlabbet” med tema ”Digitalisering och demokrati”. Jag, Sofia Malmberg, Fredrik Holmberg och en som alltid knivskarp Jan Hylén pratade om vad en digitaliserad skola innebär i praktiken, vad man som lärare måste kunna och vilka möjligheter som finns. Länk till programmet finns här.
Gästbloggade även för Lärlabbet efter programmet under rubriken ”Kan man välja bort att arbeta med modern teknik i dagens skola?”. Inlägget finns att läsa här.
Samma månad intervjuades jag om mitt och Martin Löfgrens kamratresponsprojekt. Den intervjun finns att läsa här.
Min föreläsning på SETT-dagarna handlade om ”Ökad elevaktivitet med digitala verktyg” och var en välbesökt tillställning. I år står jag och Sara Bruun på scen tillsammans under rubriken ”Bruun & Diaz – en dialog om digitaliseringens dilemman”! Mer info här.
Sommaren:
Precis innan sommaren fick jag i uppdrag av Skolverket att författa texter och diskussionsfrågor till den nya Lärportalen inom ramen för digitalisering – ett uppdrag jag åtog mig med både nöje och stolthet. Första uppdraget bestod av att producera text till modulen ”Leda och lära i tekniktäta klassrum” och den del jag skrev hette Digital klassrumskommunikation. Medverkar även i en av filmerna där jag med flera berättar om vad man bör tänka på när man arbetar digitalt.
Annars tillbringade vi till stor del sommaren 2016 i Spanien vilket var ungefär så mycket avkoppling som man kan förvänta sig med en livsglad och nyfiken ettåring i sällskapet. 🙂
Andra halvan:
Hösten 2016 började jag arbeta 60% på Skapaskolan och kombinerade den tjänsten med att fortsätta att föreläsa och skriva, bland annat på ytterligare ett uppdrag för Skolverket – text till modulen ”Digitalt berättande” i form av delen Att använda film i lärandesyfte.
Besökte bland annat Rytmus i Sickla, åkte på en liten miniturné i september (Stockholm-Oskarshamn-Karlskrona-Stockholm-Helsingfors-Stockholm) och föreläste även för Folkuniversitetet i Lund. Mitt samarbete med SIPU fortsatte och jag höll i heldagar för SFI-lärare både i Stockholm och Linköping.
I oktober besökte jag Skolforum och föreläste för Skolverkets räkning om digital klassrumskommunikation. Hann även med ett snabbt besök i SLFFs monter och pratade författarskap baserat på den här intervjun.
Under året har jag skrivit vidare för Grundskoletidningen, bland annat om skärminspelning, Padlet, Kahoot och Quizlet. Och på tal om skrivande så fick jag även äran att skriva förord till Katja Hvenmark Nilssons Välkommen in i mitt klassrum. Påbörjade även min tredje bok om språkutvecklande undervisning med digitala verktyg under 2016 och tanken är att den ska färdigställas under våren 2017.
Det var en spännande och intensiv höst och när den börjar lida mot sitt slut hade jag fått andra erbjudanden inför våren som jag kände att jag inte kunde tacka nej till. Våren ägnas nu åt att skriva bok, föreläsa och producera lärcirklar för LIN Education.
Avslutar med 2016 års mest gillade bilder på Instagram:
Bilderna handlade om nya utmaningar våren 2017, fint armband från kära elever, #jagärlucia-tishan, min och Camillas kvällsföreläsning i januari, 4500 följare på Twitter, filminspelning på Skolverket, citat av Donald Quinn, Guldäpple-nominering och plåtning med Kristina och Camilla!