Intervjuad i SLFFs Manus
I det senaste numret av SLFFs (Sveriges läromedelsförfattares förbund) medlemstidning Manus finns en intervju med mig. Med lite extra fokus på läromedel förstås. 🙂 Här kan man läsa hela intervjun.
I det senaste numret av SLFFs (Sveriges läromedelsförfattares förbund) medlemstidning Manus finns en intervju med mig. Med lite extra fokus på läromedel förstås. 🙂 Här kan man läsa hela intervjun.
För ett par månader sedan träffades jag och Ulrika Sundström (kolla förresten in Ulrikas barnbokhandel Bokbok!) för ett trevligt samtal om hur jag och Martin Löfgren genomförde ett kamratresponsprojekt med mina gymnasietreor och hans nior. Nu finns artikeln ”Respons på distans utmanar eleverna” att läsa här!
tl;dr: ett inlägg som handlar om Padlet. Nedan finns en bildguide som förklarar hur det går till att komma igång med Padlet. (Sedan följer ett längre inlägg där verktyget beskrivs mer i detalj.) Padlet guide from Patricia Diaz I en artikel i Grundskoletidningen beskriver jag hur den digitala och kollaborativa […]
I höstas fick jag en förfrågan om att skriva förord till Katja Hvenmark-Nilssons nya bok Välkommen in i mitt klassrum (Studentlitteratur, 2016). En himla ära förstås, att ens få frågan. Sagt och gjort, med lillkillen i knät (sträck)läste jag Katjas manus och skrev sedan följande rader: ”Du vet, de där riktigt bra […]
I senaste numret av Grundskoletidningen (med ett av de bästa omslagen någonsin!) skriver jag om olika skärminspelningsverktyg. Vilken resurs som passar en bäst beror ju lite på vilken enhet man har; därför brukar jag visa den här bilden när jag är ute och föreläser eller workshoppar: Här kommer länkarna till […]
I avsnitt 5 av Lärlabbet pratar jag, Sofia Malmberg, Fredrik Holmberg och en som alltid knivskarp Jan Hylén om vad en digitaliserad skola innebär i praktiken, vad man som lärare måste kunna och vilka möjligheter som finns. Här finns länk till programmet. Efter programmet fick jag möjlighet att utveckla mina […]
Fick tipset om sidan A Google A Day i Facebookgruppen Engelska 6-9 häromdagen och blev nyfiken. Det är ett slags onlinespel från Google där spelarna får tre frågor som de ska svara på genom att googla. Varje dag läggs nya frågor ut, inom kategorierna sport, vetenskap, popkultur, historia, konst och […]
Det finns många bra initiativ för att väcka, öka och stimulera teknikintresset hos unga tjejer; här är två datum i närtid: TEKLA-festivalen går av stapeln lördag 9 april på KTH och IGEday genomförs runtom i landet torsdag den 26 mars. Tipsa era elever! TEKLA är en teknikfestival för dig som […]
I senaste numret av Grundskoletidningen skriver jag om hur man kan använda sig av infografik i undervisningen och ger även förslag på några användarvänliga resurser. Länkar till resurserna kommer här: Easel.ly, Venngage, Piktochart, Infogr.am, Visualize.me.
I lördags var det min tur att blogga för det fina initiativet Skola 365. Det gjorde jag under rubriken ”Längtan efter det analoga – vikten av att mötas”. Som rubriken antyder handlar inlägget om det viktiga analoga mötet. Som förstås digitala verktyg kan bereda väg för. Här kan du läsa […]
I dagarna har jag sett att appen Periscope diskuteras flitigt av lärare i mina olika sociala flöden. Själv kom jag först i kontakt med appen i höstas när min bästa väns lillebror sprang 20 marathon på 20 dagar (jo, han gjorde det faktiskt!) för att samla in pengar till Röda […]
Jag föreläste ju på Bokmässan i höstas och då passade jag och Monica Esborn på att prata en liten stund efter min föreläsning. Texten finns att läsa i nummer 6 av DIU (Datorn i utbildningen) eller om man klickar på bilderna nedan.
Så blev det då dags att summera året som gått. Måste ju hålla traditionen vid liv, har ju även sammanfattat tidigare år i den här bloggen – här finns 2011, 2012, 2013 och 2014. Världen Det är svårt att tänka tillbaka på 2015 utan att tänka på flyktingkatastrof, krig och […]
Inför och efter min medverkan på konferensen Framtidens Läromedel funderade jag mycket över dagens (och framtidens?) läromedel. Under året har jag även varit inblandad i olika projekt med syfte att utveckla och förbättra olika typer av digitala läromedel. Det har gett mig lite tid att fundera över vad jag skulle […]
För er som fortfarande funderar på varför man bör prata med och lära barn om programmering och kod, lyssna på Kristina Alexandersons (chef för internet i skolan – känn på den titeln!) brandtal om just detta med vilket hon inledde Internetdagarna 2015. När en talare sprakar och vibrerar under 15 minuter […]
Observera att YouTubes annoteringsfunktion togs bort 2 maj 2017. Liknande upplägg kan dock göras via något annat videoredigeringsverktyg, till exempel iMovie eller Movie Maker. Nedan följer det ursprungliga blogginlägget om YouTubes annoteringsfunktion i sin helhet men innan dess ett alternativ till att kommentera videoklipp löpande med Videonot.es. Videonot.es är ett […]
Ordmolnet ovan visar de 50 vanligaste orden i råmanuset till min bok ”Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning” (2019). I den här artikeln i Grundskoletidningen beskriver jag hur man kan utnyttja ett par olika ordmolnsresurser på olika sätt i undervisningen. Främst för att att arbeta med språket förstås men även för […]
Till varje nummer av Grundskoletidningen utkommer tidningen Handledarskap som ger konkret vägledning kring hur man kan arbeta med läroplanerna och kursplanerna i skolans vardag. I senaste numret av Handledarskap beskriver jag och Martin Löfgren hur vi la upp ett projekt med kamratrespons mellan Martins nior och mina engelska 7-elever. Jag […]
Imorse föreläste jag på Skolforum på tema ”Ökad elevaktivitet med digitala verktyg”. Och som utlovat kommer här Prezin jag använde som presentationsunderlag. Hoppas att den är förståelig även utan min röst! 🙂 Klicka här om du inte ser presentationen i rutan nedan. [prezi id=”<https://prezi.com/knhrvyhpwi7t/okad-elevaktivitet-med-digitala-verktyg/#>”]
I vanlig ordning skriver jag om digitala verktyg i varje nummer av Grundskoletidningen. Nummer fyra har tema fritids – fritid med mening. Jag tog fasta på detta och ger förslag på digitala verktyg som kan användas i såväl undervisning som på fritids. Klicka på bilden ovan för mer högupplöst (och […]
Idag den 5e oktober firas World Teachers’ Day på olika sätt runtom i världen. Jag skulle vilja ta tillfället i akt och berätta om den bäste läraren jag haft. Han hette Sven Arnér och var min svensk- och filosofilärare på Skärholmens gymnasium 1996-1999. Egentligen behövs det inte någon speciell dag […]
Under min blixtvisit på Bokmässan i år hann jag förutom min 30-minuters föreläsning i Molnet med ett trevligt samtal med Maria Bohlin som spelades in för Lärarnas Riksförbunds Lärarpodden. Lärarpodden är en podcast med samtal mellan gäster, experter och redaktionen för att komma lärarnära ämnen in på djupet.Vi talade […]
Årets Bokmässa börjar närma sig och för tredje året i rad åker jag dit och berättar om varför och hur jag och mina elever arbetar som vi gör. I år hittar man mig i Molnet (G02:20, plan 2) torsdag den 24/9 kl 11:30 då jag under 30 minuter kommer att […]
Den 23-24e november går Internetdagarna av stapeln i Stockholm. Jag kommer att vara en del av Vinnovas program ”Innovation & framtidens skola” där jag kommer att ingå i en så kallad Innovationspanel som under eftermiddagen tisdagen den 24e kommer att kommentera och diskutera två mycket intressanta pass: EdTech i Sverige […]
Har ni provat kamerafunktionen i Google Översätt-appen? Tanken är att man riktar kameran mot en text och får den översatt. Detta kan göras antingen genom att man markerar den text man vill få översatt eller så slår man på funktionen ”instant” så översätts texten direkt i kameran. Funktionen har funnits […]
Det är lika roligt i år igen att få vara nominerad till ett av Sveriges finaste lärarpris – Guldäpplet! I oerhört fint sällskap – se hela listan på nominerade här. Som nominerad vill juryn att man svarar på några frågor som beskriver vem man är och vad man jobbar med, […]
Är lite konfunderad över att Zara Larsson i sitt viktiga sommarprat citerar ett stycke ur detta blogginlägg av Louise Winblad (som driver bloggen Hej Hej Vardag) utan att hänvisa till henne. I det här blogginlägget förklarar Winblad sin syn på saken. Min första tanke är att man naturligtvis alltid bör […]
För en tid sedan hjälpte jag Nationalencyklopedin att ta fram en av tre webbkurser som ingår i det webbaserade utbildningspaketet ”IT för lärare”. I paketet ingår flera utbildningar som helt och hållet fokuserar på hur internet och sociala medier kan användas i undervisningen. Det bästa av allt – under 2015 […]
Idag påminde Timehop mig om att jag fick anställning på min nuvarande arbetsplats – Mikael Elias Gymnasium i Stockholm – för exakt fem år sen. Det är helt klart värt att uppmärksammas. Under dessa fem år har jag lärt mig otroligt mycket, av och med oerhört kompetenta kollegor och fantastiska […]
Skolforum 2015 – 26-27 oktober. Känns det avlägset? Kanske det, men jag tycker att vi börjar peppa redan nu. Särskilt som jag föreläser på temat ”Ökad elevaktivitet i klassrummet med digitala verktyg” måndagen den 26e kl 09:00-09:50 i A2. 🙂 Såhär beskrivs föreläsningen i programmet: ”I dagens moderna och digitala […]