Jag har alltid varit ett stort fan av blended learning och till och från under åren har jag och mina elever (frivilligt till skillnad från nuvarande läge) blandat in mer digitala lektioner på distans i den ”vanliga” undervisningen. Nu i vår kommer jag att undervisa och handleda lärarstudenter en hel del på distans (främst via Zoom) och tänker att det finns några saker som är lite extra viktigt att tänka på då.
Jag har gillat, sparat, pinnat och bokmärkt flera bra tips i form av länkar, bilder och videoklipp den senaste tiden (många från den fantastiska gruppen Distansundervisning i Sverige förstås) som jag har sammanställt nedan (kika även på blogginlägget från i våras – ”Dags för fjärr- eller distansundervisning?”)
Tekniken
I detta läge är det bra att se till att såväl lärare som elever har koll på den grundläggande tekniken för videomöten. På KTH använder vi Zoom som jag trivs väldigt bra med men de flesta grund- och gymnasieskolor använder ju Teams eller Google Meet.
Sara Bruun och Camilla Askebäck Diaz har satt ihop guider för att starta upp videomöten i Microsoft Teams och Google Meet:
- Länk till Sara Bruuns ”Guide till Google Meet”.
- Sara har även spelat in en video i vilken hon berättar hur man kan kombinera Classroomscreen, Jamboard och Google Meet.
- Länk till Camilla Askebäcks blogginlägg med ”Lathundar/guider till Teams”.
Försök att se till (dvs kräv) att er skola får tillgång till G Suite Enterprise (eller motsvarande), i vilket funktionen att skapa breakout rooms i Meet-möten ingår.
På den här sidan har Micke Kring samlat tekniska tips, lathundar och instruktioner till er personal som jobbar med distans-, hem- och fjärrundervisning. En guldgruva! ”Personal – Distans- och fjärrundervisning | Teknik”
Språklärarnas riksförbund lokalföreningar i Skåne och Västra Sverige erbjöd den 10/1 2021 en workshop om hur man kan använda Google Meet i sin undervisning. Daniel Johnson, gymnasielärare och ordförande i lokalföreningen i Skåne berättade om sina erfarenheter med hjälp av frågor från Mia Smith, högstadielärare och ledamot i lokalföreningen i Västra Sverige.
Workshopen filmades och kan ses på den här länken i två klipp á ca 30 minuter. Väl investerad tid!
På den här länken finns en sammanställning av de dokument och resurser som har delats inom NTI Gymnasiet sedan förberedelserna inför fjärr- och distansundervisning vårterminen 2020.
Länksamling Digitala verktyg
Det går åt en hel del digitala verktyg i distansundervisning! Och det kan absolut räcka utmärkt med Zoom och delade dokument alternativt Google Meet och Google Classroom eller Teams och Office 365. Jag själv har även använt mig av tex Mentimeter, Socrative, Padlet, Kahoot, Quizziz, Quizalize, Active Quiz och Quizlet.
Här på min hemsida har jag sammanställt en länksamling för digitala verktyg som lämpar sig väl för såväl fjärr/distansundervisning som ”vanlig” klassrumsundervisning. Klicka på bilden ovan eller på den här länken – ”Länksamling digitala verktyg”
Pedagogiken
Struktur, struktur, struktur… I Anna Kayas översikt nedan rörande distansundervisning för nyanlända finns massor av tips (inte bara för nyanlända förstås). Läs även Anna Kayas blogginlägg – ”Nyanlända elever och distansundervisning” med MASSOR av matnyttig information!
Sarah Jingfors’ har skrivit ett briljant blogginlägg med pedagogiska tips kring hur man kan jobba med samtal i mindre grupper/grupparbeten när man har fjärrundervisning – ”Ställa om gruppsamtal/grupparbeten till fjärrundervisning”.
Göteborgsregionens sida distanspedagogik.se är en hemsida framtagen för att stötta dig som lärare i omställningen till fjärr- och distansundervisning (inom olika skolformer) och innehåller allt från kvalitetssäkrade tips och råd till konkreta och praktiknära lektionsupplägg.
GR samarbetar även med skolahemma.se. Syftet med de båda sidorna är att kunna minimera de negativa effekter av att skolan förändras till följd av pandemin.
På den här länken finns lite pluggtips för eleverna under distansundervisning utformat av Motivationslyftet!
Och på tal om struktur så tyckte jag att bilden nedan (modifierad efter Marita Elgs original som publicerades i den fantastiska Facebookgruppen Engelska i åk 6-9) var bra och tydlig att påminna eleverna om lite då och då. Skapa en kopia och gör din egen variant av Maritas original på den här länken.
Digital arbetsmiljö
Arbetsmiljön är extra viktig nu när många arbetar hemifrån. Här hemma är jag själv hyfsat välkittad med höj- och sänkbart skrivbord, en bra kontorsstol, stor skärm, extern mikrofon etc. Men alla har inte samma förutsättningar förstås. Därför tycker jag att Helena Kvarnsells blogginlägg är extra viktigt att läsa – ”Du som distansundervisar – ställ krav på din digitala arbetsmiljö”!
Några andra mer generella tips:
Nu är ju många av oss ändå hyfsat vana vid videomöten men här är en liten kom-ihåg-lapp:
- Tänk variation! Använd digitala verktyg för all del men låt även eleverna skriva för hand, använda papperslappar, whiteboard, blädderblock etc för att variera.
- Kom ihåg pauserna!
- Involvera och aktivera eleverna i breakout rooms men även via chatten, digitala responssystem och kollaborativa ytor.
Pingback: Dags för fjärr- eller distansundervisning? – Patricia Diaz