I torsdags var jag på plats i Lin Educations fina lokaler i Slakthusområdet här i Stockholm för att ta del av en eftermiddagsföreläsning med James Nottingham. Nottingham är som många vet lärare, skolledare och föreläsare och har under de senaste åren blivit ett av de mest omtalade namnen i världen kopplat till skolutveckling. Hans främsta budskap är fokus på elevernas utveckling – inte resultatet. Något som vi är väl bekanta med till exempel från den formativa bedömningen.
Jag läste Nottinghams ”Utmanande undervisning” förra sommaren under det Pedagogiska läslyftet (initierat av Sara Bruun, Magnus Blixt, Lisa Eriksson, Therese Linnér och Annika Sjödahl) men hann dessvärre aldrig riktigt med att delta i diskussionerna som följde. Får skylla på sonen som då bara var några månader och krävde ett visst fokus… 🙂 Men många har bloggat om boken, både under #pedaläslyft och tidigare än så, läs till exempel Annika Sjödahls eller Christina Löfvings inlägg.
Många nygamla tankar väcktes till liv, såväl under läsning som under föreläsningen. Jag som ofta använder Twitter för att sammanfatta och sprida vidare tankar från till exempel föreläsningar och andra pedagogiskt utvecklande sammanhang twittrade bland annat:
”Lär” eller ”gör” våra elever?
@JamesNottinghm betonar vikten av att tala med eleverna om deras lärande.
”Challenge is when we get our students to ”wobble”. Get them out of their practice (comfort) zone.”
@JamesNottinghm at#linedu
Varför berömmer vi de elever som ”gör” istället för de som ”lär” när vi som föräldrar gör i princip tvärtom med våra egna barn?
#linedu
Yngre elever väljer den högra vägen (intressant/spännande), de äldre har lärt sig att de får beröm när de gör rätt o väljer den vänstra.
Det är bra för elever att inte förstå allt från början.
#thelearningpit@JamesNottinghm tipsar om hashtag och kontot@TheLearningPit för exempel på utmanande undervisning.
Focus on the verb when praising; ”Brilliant reading.” = better than ”Brilliant reader.” Thanks for the reminder
@JamesNottinghm
Man kan förstås titta på föreläsningar med James Nottingham på YouTube. Här finns en full föreläsning från Malmö som publicerades den 6 oktober 2016. Jag har snabbtittat igenom och det verkar vara ungefär samma innehåll som torsdagens eftermiddagsföreläsning – väl värt en timme av din (och dina kollegors?) tid alltså.
Har man inte en timme så tycker jag att den här snabbgenomgången av ”The Learning Pit” är bra! Fungerar även bra att visa för (kanske lite äldre?) elever. För det är något jag ofta tänker på när jag befinner mig i olika sammanhang där lärande diskuteras – det är väl egentligen solklart att även eleverna behöver reflektera över hur lärande går till. Så visa dem och berätta om det du vet och lär dig om lärande! En förälder (!) tipsade mig om den här artikeln ”Lär barnen hur de kan påverka sina hjärnor” som publicerades i DN häromdagen och det är definitivt något som jag kommer att prata med mina elever om. Hur brukar ni göra och vilket material använder ni för att medvetandegöra eleverna om hur deras inlärning går till?