INFÖR WORKSHOP/FÖRELÄSNING


Hej!PD rund

Du har förmodligen fått länken till den här sidan för att du ska vara med på en längre föreläsning/workshop som jag ska hålla i. Kul, tycker jag! Tanken med nedanstående länkar och förklaringar är att du ska kunna förbereda dig lite genom att till exempel skapa konto på de olika resurserna och kanske, om tid finns, bilda dig en egen uppfattning om de olika verktygen som jag kommer att visa och berätta om. En större länksamling som jag har sammanställt med många fler förslag på digitala verktyg finns HÄR!

Vi kommer med största sannolikhet även att prova några av verktygen under workshopen och då är det ju toppen om vi lägger tiden på att klicka runt i verktyget istället för att skapa konton/ladda ner program. 🙂

Padletpadlet.com – En kollaborativ digital anslagstavla. Perfekt för till exempel brainstorming, entrance/exit tickets, samla ihop länkar, bilder etc. En steg-för-steg-guide finns här! Skapa konto här!

mentimeter

Mentimeter (mentimeter.com) är ett digitalt responssystem som kan användas för omröstning, utvärdering och återkoppling. Det kan även tydligt bidra till att synliggöra för eleverna att de faktiskt lär sig. Prova att ge eleverna en fråga kopplad till något ni gått igenom och se vilket alternativ som får flest röster. På så vis kan ni tillsammans avgöra om ni behöver repetera eller om ni är redo för att gå vidare. Skapa ett konto här!

socrative

Socrative (socrative.com) är, jämfört med Mentimeter, ett lite mer avancerat digitalt responssystem där man även, om man vill, kan få reda på vem som lämnat vilket svar. Med hjälp av Socrative kan man som lärare välja om man vill ställa en fråga muntligt som eleverna besvarar via sina enheter (mobil, dator eller surfplatta) eller om man vill att de ska göra en hel quiz med flervalsfrågor under eller efter lektionen. Här finns en guide till Socrative! Skapa ett konto här!

kahoot

Kahoot (getkahoot.com) är ett digitalt spelbaserat responssystem. Skapa konto på getkahoot.com och lotsa eleverna till kahoot.it när det är dags att spela. Det webbaserade verktyget används av många lärare idag för att öka elevaktiviteten och för att stämma av och synliggöra vad eleverna har lärt sig. Du kanske har någon tipspromenad, quiz eller frågesport som du brukar använda mer analogt med eleverna? Prova att lägga in frågorna (och svarsalternativen plus det rätta svaret) i Kahoot och låt eleverna svara antingen individuellt via sina egna enheter eller i par eller smågrupper. En kort guide till Kahoot finns här. Skapa ett konto här!

Relaterad bild

Quizlet (quizlet.com) Ursprungsversionen är till för att öva ord och begrepp på egen hand (man kan alltså som lärare eller elev skapa egna klassiska gloslistor och öva på dessa på olika sätt). Quizlet Live är en trevlig ”nyhet”. Tidigare har eleverna mest använt Quizlet för att öva ord och begrepp på olika språk genom att antingen man som lärare förser dem med ordlistor eller att de skapar egna och övar via dem. Men man kan även spela i klassrummet – lagvis! Eleverna blir automatiskt indelade i lag (man måste vara minst 4 stycken som spelar), sätter sig tillsammans och får hjälpa varandra att svara rätt på frågorna. Suveränt för att höja lagandan, vikänslan och elevaktiviteten! Här finns en steg-för-steg-guide om Quizlet och Quizlet Live! Skapa ett konto här!

Med ett skärminspelningsverktyg kan man spela in allt som visas på datorns skärm samtidigt som röst/ljud spelas in via datorns mikrofon. Som lärare använder jag skärminspelning till exempelvis korta instruktioner och genomgångar som eleverna kan titta på när de är mottagliga och för att ge muntlig feedback på (oftast skriftliga) elevarbeten. Eleverna använder det bland annat för att spela in berättelser och presentationer och för att ge kamratrespons.

Här finns en steg-för-steg-guide till mitt favoritskärminspelningsverktyg Screencast-o-matic som jag och mina elever har använt flitigt. Om du inte får fram Screeencast-o-matic i din webbläsare kan du ladda ner programmet (innan vi ses) – klicka här! I klippet nedan har jag även gjort en skärminspelning i i vilken jag beskriver hur Screencast-o-matic fungerar: