I dagarna har jag sett att appen Periscope diskuteras flitigt av lärare i mina olika sociala flöden. Själv kom jag först i kontakt med appen i höstas när min bästa väns lillebror sprang 20 marathon på 20 dagar (jo, han gjorde det faktiskt!) för att samla in pengar till Röda Korset. Då och då under färden från Stockholm till Piteå livesände han sin löptur via Periscope och folk kunde ”gilla” och ställa frågor under tiden som sändningen pågick. Livesändning för ett gott syfte alltså.
Många lärare i mina flöden är dock oroliga över hur eleverna använder Periscope i situationer som inte bör livesändas. En del elever livesänder till exempel lektioner utan lärarens vetskap. Nej, jag skulle inte heller vilja att mina elever livesände från mina lektioner utan att informera mig först. Men jag ser hög lärandepotential i att kunna använda livesändning på olika sätt i undervisningssituationer. För mig har lösningen hittills inte varit att samla in mobilerna.
Digitala kanaler och appar för att livesända via någon slags enhet är som bekant inte något nytt. Det finns fler andra tjänster för samma ändamål. YouTube Live, Google Hangout On Air, Meerkat, UStream och framför allt Bambuser har funnits relativt länge. Det finns även specifika tjänster för att livesända när man spelar (till exempel Twitch och Hitbox). I min bok Webben i undervisningen skrev jag 2012 om hur man kan använda sig av livesändning (då främst Bambuser) i undervisningssituationer. Jag vidhåller att det finns mycket potential för att skapa en dynamisk undervisning med hjälp av detta. Däremot blundar jag inte för att det finns utmaningar kopplade till företeelsen att när som helst kunna livesända vad som helst. Men av naturen tror jag mer på samtal och diskussion för ökad förståelse än förbud.
Jag är lite kluven i detta då det som så många andra gånger då det gäller mobilanvändning i undervisningen inte är svart eller vitt. Jag har hittills inte behövt använda så kallade mobillådor för att samla in telefonerna (förutom vid något enstaka NP-tillfälle) utan alltid försökt uppmuntra eleverna att använda mobilerna för att lära sig saker. Tänk till exempel om någon livesänder just det som eleverna undersöker för tillfället. Och där de dessutom kan ställa frågor i realtid via sin mobil och få svar direkt. För mig är det självklart att försöka tillvarata den möjligheten.
Så hur ska man förhålla sig till det här då? Som jag ser det finns det inga enkla svar. Men som många gånger tidigare tänker jag att det är bättre att förekomma eleverna. Varför inte på lärarens initiativ visa eleverna hur man livesänder till exempel en genomgång under en lektion? Eller gör som vi gjorde vid ett tillfälle – låt en grupp elever intervjua folk på stan medan resten av gruppen följer sändningen i klassrummet. Periscope är så pass användarvänligt att det faktiskt ”bara” är att skapa ett konto och börja sända. På gott och ont förstås. 🙂 Prata med eleverna om möjligheter och utmaningar kopplade till att vem som helst kan livesända vad som helst. För jag tror att de flesta ändå håller med om att fördelarna överväger nackdelarna.
Det är otroligt viktigt att vi visar och berättar hur man kan använda sociala medier i stort och appar som Periscope på ett demokratiskt sätt. Ett bra exempel som ligger relativt nära i tiden är arabiska våren. Jag citerar Fredrik Karlsson från en tråd på Facebook: ”Unga har genom att bland annat använda Bambuser och Periscope tvingat diktaturer som suttit sedan andra världskriget på fallrepet. Att sända live kan vara ett extremt viktigt verktyg dessutom för att vi ska få mer medborgarjournalistik i det här landet. Vi ska ge våra elever verktyg för att kunna använda verktygen för att på allvar kunna ta med det här landet in i en snabbt föränderlig omvärld.” Idag kan man ju även använda mobiltelefonen som ett slags vapen, vilket görs av såväl polis som allmänhet. Håll upp en mobiltelefon mot någon som gör något tvivelaktigt och chansen är rätt stor att personen försöker undkomma att fastna på foto/film. Även det en viktig aspekt i det hela.
Jag är övertygad om att vi behöver föra en väldigt öppen dialog med våra elever om digitaliseringens (eller vad vi väljer att kalla det) möjligheter och utmaningar. Ibland måste vi lära tillsammans med dem. Ibland kommer det att fungera utmärkt att använda Periscope och liknande tjänster i undervisningen. Ibland inte. Som alltid är det läraren som behöver avgöra vad som fungerar i respektive elevgrupp. Och naturligtvis sätta gränser när det inte fungerar.
Update: Här har Sara Bruun bloggat om ett lektionsupplägg om Periscope. Riktigt bra (som alltid när Sara är i farten)! Hon uppmanar oss lärare att använda inlägget/bilderna som diskussionsunderlag med våra elever. Gör det! Läs även Kolla Källans inlägg om Skolan, smyfilming och kränkande fotografering.
Pingback: Elevers tankar kring Periscope i skolan, smygfilmning av lärare och livesändning. - Sara Bruun
Pingback: Periscope - Plan? - Magnus Blixt
Pingback: No hate | Östra Frölunda skola
Pingback: Skolan, smygfilmning och kränkande fotografering – Kolla Källans idélåda
Pingback: Första live-sändningen i Periscope SkolITcenter
Pingback: www.avmkl.se | Periscope och sociala medier i skolan