Årets SETT-dagar är över. Hittade en gammal tweet via Timehop (av Linda Ammitzboll) där hon frågar SETT-deltagarna vad de tar med sig tillbaka till sina verksamheter och om de gör något annorlunda efter att ha besökt mässan. Det funderar jag också på idag.
För några år sedan (2014) skrev Edward Jensinger ett blogginlägg om upplägget ”Före, under och efter” där vikten av att dela med sig av sina erfarenheter från till exempel konferenser som SETT betonas – läs det här! Det kan tyckas självklart att ha tänkt igenom sitt konferensbesök och ha en plan för hur det ska komma verksamheten tillgodo men jag vill ändå påminna om den här braiga strukturen.
Såhär sammanfattade jag mina två dagar på SETT på mitt Instagram-konto:
Onsdag 3 maj
Vilken dag! Jag och Sara Bruun inledde dagen med att samtala om några av digitaliseringens dilemman i en helt knökfull sal. Fantastiskt att så många kom och lyssnade! Därefter pratade jag vidare med ett gäng andra trevliga och kompetenta människor, bland annat i SLFFs monter med Frida Engman och i SETT-date med Frida Monsén, Robbie Graham och Santeri Koivisto. En dag full av goda samtal, en hel del allvar men även lite spex!
Heléne Oskarsson sammanfattade vårt samtal i ett blogginlägg. Jag och Sara är nöjda över att vi den här gången valde att ägna våra 45 minuter i den så kallade etern åt att problematisera och diskutera istället för det som kanske förväntades av en del – en inspirerande tipskavalkad. Sara skrev ett grymt bra blogginlägg som tangerar mycket av det vi pratade om på scen. Vi (amatör)filmade samtalet och när tid ges ska vi klippa ihop det till något som går att kika på. 🙂
Torsdag 4 maj
Snabba ryck imorse för en extra insatt föreläsning på SETT! Ägna förmiddagen åt att dricka kaffe på altanen och jobba hemifrån i morgonrock eller att (oförberett) föreläsa för ca 400 personer på SETT?⚖️ Klart man väljer det senare!? Så det blev ännu en härlig dag i skolutvecklingens tecken med grymma människor och fina möten.
Jag hann dessvärre inte lyssna på någon av alla de fantastiska talarna på grund av för tajt schema med egna föreläsningar, möten, intervjuer, paneldebatt osv. I år tar jag dock med mig en lite mer eftertänksam känsla jämfört med tidigare år. Jag tänker bland annat en hel del på hur vi organiserar fortbildning för att kunna arbeta med de nya formuleringarna i läroplanen. (Har alltså sparat denna överskådliga presentation som någon delade i någon Facebookgrupp men har tappat bort namnet på den som delade? Därav utebliven kredd. Upplys gärna.) Det ska bli spännande att följa men jag är som sagt orolig för att likvärdigheten kommer att märkas ännu tydligare nästa år.
Vad tänker ni om SETT? Var ni där? Vad tar ni med er? Hur märks det i verksamheten?