En liten heads-up för långt men viktigt inlägg (med många länkar)!
När jag lyssnade på avnittet ”Allt är inte Facebook” ur podden ”Jakten på likes” med Isa Galvan och Linnea Holst slog det mig hur viktigt det ändå är att ha (tänkte först skriva ”lite” men tog bort det sen) koll på vad barn och ungdomar gör på nätet. Podden riktar sig till föräldrar (alla vuxna?) som vill lära sig allt om sociala medier. I podden diskuteras de vanligaste sociala plattformarna där barn och unga möts idag: Snapchat, Ask, Kik, Instagram, Musical.ly med flera. Utöver sociala plattformar tar podden upp ämnen som nätjuridik, bekräftelse, källkritik och näthat. Förhoppningen är att lyssnarna ska få kunskap och redskap som gör det lättare att prata om sociala medier med barn och unga. Lyssna här eller i din podd-app!
Nedan kommer några rader om några av de sociala medier som tas upp i podden, plus ett par till. Längst ner i inlägget finns länkar till olika resurser om du vill grotta ner dig ännu mer i ämnet.
Snapchat – grundat av Evan Spiegel, Bobby Murphy och Reggie Brown och lanserades 2011. Uppskattat antal användare varierar lite men ca 150 miljoner aktiva användare verkar flera källor vara överens om. (Kan jämföras med att Facebook har omkring 1,7 miljarder användare och Instagram ca 600 miljoner användare.) Ca 80% av svenska ungdomar använder Snapchat dagligen. (Själv använder jag inte Snapchat särskilt aktivt. Jag och lilleman tycker som synes mest att det är kul att ta selfies med olika roliga filter. <–)
Snapchat var från början tänkt som en selfieapp men utvecklades senare till ett långt mer framgångsrikt koncept där användarna skickar bilder och filmer till varandra och väljer hur länge mottagaren ska få se bilden/filmen (1-10 sekunder). Man kan ha en öppen eller stängd profil. Man kan även välja ut och se om en bild om dagen. Tanken med Snapchat är att man ska kunna skicka en bild här och nu och sedan ”gå vidare”. För ungefär ett år sedan lanserades My Stories där bilden/videon läggs ut till valda personer som kan titta på den flera gånger men tas bort efter 24 timmar. Man kan se vilka som har sett ens ”story” och man kan även se om någon (och i så fall även vem/vilka) som ”printscreenar”, dvs skärmdumpar och sparar en av dina bilder. Om någon skärmdumpar din bild kommer det direkt upp en notis om vem som gjort det så att man vet vem som eventuellt har sparat ens bild.
Snapchat växer så det knakar och är verkligen de ungas sociala medium. Det talar sitt tydliga språk att Facebook erbjöd sig att köpa Snapchat för 3 miljarder dollar (!) 2012 men Evan Spiegel tackade nej. I september 2016 lanserade Snapchat sina egna glasögon Spectacles via vilka man kan filma hela sitt liv om man vill (om man nu vill det?). Lyssna på poddavsnittet om Snapchat för att få veta mer om Snapchat – jag lärde mig massa nytt! Hur funkar det egentligen med ”streaks”?
Instagram – fortfarande himla poppis även bland de yngre. Gissar att de flesta vet ungefär hur det funkar. 🙂 Om du vill följa mig finns mitt öppna konto här. Många (kanske främst yngre?) använder Insta Stories som en slags motsvarighet till Snapchat. Där ligger bild/film kvar i 24 timmar innan den försvinner (i likhet med Snapchats funktion My Story). Här är Emanuel Karstens lista på de största svenska Instagramkontona. Vem som toppar? Zlatan förstås (mer än 22 miljoner följare).
Youtube – det mest självklara mediet bland unga enligt ”Eleverna och internet 2016″. Inte bara som sökmotor som många kanske tänker sig i första hand. Många ”scrollar” YouTube precis på samma sätt som man kollar sina flöden i till exempel Facebook, Twitter eller Instagram. Vilka man följer på YouTube? Mycket individuellt förstås men några av Sveriges populäraste youtubers är Felix ”Pewdiepie” Kjellgren (inte bara Sveriges utan världens största Youtuber med 53 miljoner prenumeranter), Jocke ”Jockiboi” och Jonna, Clara Henry och Therese Lindgren (kolla tex klippen ”Therese testar teknik” för att se när hon bla programmerar spel, testar 3D-skrivare, Makey Makey och Quirkbot). För att bara nämna några. Kolla in Emanuel Karstens lista på Sveriges största youtubers här!
Musical.ly – kul men lite utmanande för en gammal stöt som jag som inte är så frisläppt och mimar loss till favoritlåtarna på samma sätt längre. Eller ja, iallafall inte offentligt… 🙂 Har mest ett konto för att kunna följa äldsta brorsdotterns framfart.❤ Enligt henne är de tre största fördelarna att man 1) rör på sig (när man gör olika danser/rörelser), 2) att man kan få fler vänner och 3) man tränar minnet genom att komma ihåg rörelserna. Det dåliga är att man kan få elaka kommentarer om man har öppen profil.
Wattpad – ”Har du läst min bok?” frågar brorsdotterns 12-åriga kusin och introducerar mig på ett kick till Wattpad där hon skriver på en dagboksliknande bok. Wattpad är en app/webbresurs ett biblioteket med över 10 miljoner gratis böcker som hela tiden växer då det är användarna som publicerar texterna. Enligt sajten Boktugg har Wattpad ungefär 120 000 unika svenska besökare i månaden och i snitt tar varje besök 2 timmar och 45 minuter. Efter att ha klickat runt en stund i appen förstår jag verkligen att man lätt förlorar sig i alla texter/noveller/dikter/böcker som finns tillgängliga.
Kik är en populär meddelandeapp som har cirka 200 miljoner användare och är särskilt populär bland ungdomar. Kik, vars meddelandefunktion påminner om sms, använder internet för att skicka och ta emot meddelanden och påminner på så sätt om WhatsApp. Förutom att skicka ”vanliga” textmeddelande kan Kik också skicka bilder och korta videofilmer. Man kan också skicka små teckningar, populära filmklipp, spela spel eller göra egna memes med bilder som finns i appen. Istället för att ha sitt telefonnummer som avsändare så skapar man ett användarnamn vid registrering. Användarnamnet innebär att man kan vara helt anonym på Kik och att man kan prata med personer som man inte vet vilka de är. Det innebär också att personer som man inte känner kan ta kontakt med (”kika”) en.
Ask.fm – en social nätverkstjänst som lanserades redan 2010 och har ca 150 miljoner aktiva användare varje månad. Användare skapar profiler och skickar frågor av mer eller mindre avancerad karaktär till varandra. Användare förväntas svara på de frågor de får. Om man inte vill ha anonyma frågor kan man ställa in det via kontoinställningarna (”Tillåt anonyma frågor i din profil”). Många ungdomar (?) ser det som en utmaning att besvara alla frågor de får och av en del anses det vågat att tillåta anonyma frågor och även svara på dem. Själv har jag ett konto men har inte riktigt hittat något användningsområde. Vet dock att en del lärare använder Ask.fm som en yta för att låta eleverna ställa undervisningsrelaterade frågor.
Periscope är en live-video-app som köptes upp av Twitter innan lanseringen 2015. Ni kanske minns när Periscope ”slog” i Skolsverige när elever bland annat livesände lektioner utan lärares och kamraters vetskap och skulle göra ditten och datten om de fick tillräckligt många likes? Jag bloggade om det då – inlägget finns att läsa här. Kan väl inte direkt räkna mig själv till aktiv användare av Periscope. Men med iallafall 241 följare kanske jag skulle live-sända lite oftare? Men om vad? Har ni några förslag? 🙂
Jodel är ett community som visar vad som händer i ens område i realtid och uppdaterar en kring vad folk pratar om där man befinner dig. Appen är platsbaserad och beroende på var man befinner sig kan man ta del av olika personers uppdateringar. Appen lanserades i slutet av 2014 och växer enligt Sydsvenskan mest i universitets- och högskolestäder. Tjänsten var ursprungligen utformad för studenter, så att de kan följa med i vad som händer runt omkring deras högskola eller universitet. Appen har dock blivit populär bland användare som inte är studenter.
När man loggar in första gången på Jodel har man 100 ”karmapoäng”. Beroende på hur andra användare interagerar med ens meddelanden (tex röstar upp och ned dem) så ökar eller minskar ens karmapoäng. Genom att rösta upp eller ned meddelanden hjälper man andra att se de roligaste eller mest relevanta uppdateringarna. Om ett inlägg får mer än fem ”nedröster” försvinner det från alla användares flöden. Utöver att rösta upp eller ned inlägg kan man anmäla dem. Om man anmäler ett inlägg så kommer man inte att se det längre. Om ens egna inlägg anmäls riskerar man att stängas av som användare. Man kan svara på andras meddelanden och meddelas när någon svarar en själv. Däremot kan man inte se vilka som svarat en, lika lite som andra kan se vem man själv är. Helt anonym är man dock inte då användare kan dock spåras på andra sätt av exempelvis polisen, med hjälp av företaget bakom appen.
Jodel blev uppmärksammat i svensk media i slutet av 2015 och början av 2016 i samband med att det hade framförts hot via appen mot först Linköping och sedan Örebro universitet. Hotet mot Örebro universitet togs på stort allvar och universitetet stängde under en dag efter ett hot i januari 2016.
Tinder – platsbaserad dejtingapp (lanserad 2012). Matchning sker genom att användarna swipear bilder (åt höger vid intresse, åt vänster vid ointresse). Kvinnor tenderar att vara mer kräsna och selektiva. Åldersgräns på 18 år (sedan juni 2016) men kan ändå kan vara bra att känna till.
Avslutningsvis kommer här några tips att använda i undervisningen eller bara kolla upp som den medvetne vuxne du är:
Statens Medieråd ska verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten ska följa medieutvecklingen när det gäller barn och unga, samt sprida information och ge vägledning om barns och ungas mediesituation. För att kunna fatta medvetna beslut i vår medievardag är idag MIK (medie- och informationskunnighet) en nödvändig kompetens för alla i samhället. ”Lär om medier” vänder sig till lärare, bibliotekarier, föräldrar och andra vuxna som vill lära sig mer om dagens medielandskap. Här hittar du också ”MIK för mig” – ett digitalt verktyg/utbildning fyllt med diskussionsfrågor, färdiga lektionspaket och övningar om källkritik, vinklade budskap och våra relationer på nätet.
Surfa Lugnt driver ett nationellt initiativ för att höja skolans och vuxnas kunskaper om barns och ungas vardag på Internet. Syftet är att bejaka det positiva som finns i ungas liv på nätet, som engagemang, kommunikation och kunskapsutbyte, och samtidigt ge föräldrar och andra vuxna mer kunskap att hantera fallgroparna på internet, som till exempel e-mobbning och integritetsfrågor. På sidan hittar du råd och tips om ungas nätvanor och länkar till forskning kring unga och Internet. Du kan dessutom ställa frågor och få svar från såväl våra experter på internetsäkerhet som vår tonårspanel.
”Eleverna och internet 2016” – en rapport som bygger på statistik från IIS årliga undersökning ”Svenskarna och internet”. Intressant läsning om barn och ungas nätvanor från IIS (Internetstiftelsen i Sverige).
Om du inte redan följer Elza Dunkels’ forskningsblogg Nätkulturer (och andra sociala kanaler) om barns och ungas nätkulturer, barns rättigheter, lärande och IT, gör det! Eller läs hennes böcker! (Och ja just ja, jag har ju faktiskt skrivit ett kapitel i antologin ”Interaktiva medier och lärandemiljöer”).
Kolla in Helena Kvarnsells elevers lärarguider till sociala medier – så bra! Här är till exempel en Prezi om Snapchat skapad av Lina, Alice och Julia i 8E.
Och ej att förglömma – Skolverkets material med övningar att använda när du vill diskutera källkritik och sociala medier tillsammans med eleverna, Lärportalen och Kolla Källan.
Vad glömde jag? Tipsa gärna loss!
Yellow http://www.yellw.co/ – Tinder för barn mellan 13-17 år
Min favorit för länksamlingar Symbaloo – https://www.symbaloo.com/
Eller en som jag gjort med Digitips för pedagoger på folkhögskola, om du vill vet mer om hur de ser ut. ”Sharing some Symbaloo ♥: Digifhskbas Webmix” http://www.symbaloo.com/mix/digifhskbas via @symbaloo
#mikförmig – statens medieråd https://statensmedierad.se/larommedier/mikformigdigitalutbildning.1871.html
Läraktiv http://flexspan.blogspot.se/2016/09/laraktiv-om-framtidens-pedagogik-och.html