Igår var jag på TeachMeet 2013 på Waterfront Congress Centre i Stockholm Fullsatt av personer intresserade av skolutveckling och ett späckat schema med massor av spännande presentationer. Mycket välarrangerat av Lena Gällhagen, Helena Kvarnsell, Mats Larsnäs, Peter Becker och Niklas Östlund.
Som sig bör på ett TeachMeet gick presentationerna i ett rasande tempo (antingen 2 eller 7 minuter har man till sitt förfogande innan man får ett gosedjur kastat på sig) och jag hann inte riktigt anteckna allt. Tur att Twitter finns, där kan man alltid fräscha upp minnet på #TMFL13. Eller varför inte kika på hela sändningen via Bambuser?
Några saker minns jag dock väldigt väl. Mikael Tylmad pratar om spelprogrammering på riktigt kopplat till fysik och matematik. Johan Falk (@magisterfalk) berättade om hur han hanterar bedömningsmatriser i Google Docs med hjälp av Studentmatrix. Det kan man läsa mer om på Kursplanering.se.
Professor Gunilla Svingby hade jag gärna lyssnat på en längre stund! Hon frågade sig om datorspel kan stödja utvecklingen av demokratiska värderingar och kom fram till att ja, det kan de. Högaktuellt och väldigt intressant.
Karin Nygårds och Ulrica Elisson berättade om hur de arbetar med programmering och nämnde program som Kojo, Scratch och Kodu. Naturligtvis superspännande och om detta kan man läsa mer på deras bloggar – här hittar du Karins och här finns Ulricas.
Sedan var det dags för Camilla ”Mustaschen” Askebäck Diaz att berätta om Airserver. Detta smarta sätt att utnyttja en iPad i klassrummet maximalt med hjälp av ett program som speglar iPaden via datorn upp på projektorn. Camilla hade lätt kunnat fylla en timme med smarta appar, tips och idéer men hade nu sju minuter på sig att rada upp appar och berätta om hur de jobbar i klassrummet.Kan ni inte få nog av Camilla? Inte jag heller – ni har väl inte missat att hon bloggat om Airserver på Pedagog Stockholm och alla appar hon recenserat på Skolappar?
En minnesvärd 2-minutare stod Erica Lövgren för som berättade om hur mycket enklare läxläsningen hemma hos dem hade blivit med hjälp av appen Playboard.
Cecilia Christiansen berättade om sin app Matchbox Equations som hjälper elever (och mig!) att förstå och bli bättre på algebra. Toppenbra!
Helena Kvarnsell avslutade med att berätta om sina elevers lärarguider till sociala medier. Såklart att eleverna är rätt personer att berätta om detta! Här hittar du guiderna.
Och som vanligt på TeachMeet och Edcamps borde pauserna vara längre för det finns så många twänner man vill hinna prata med! Nästa gång får jag helt enkelt hänga med på TeachEat efteråt! 🙂 Tack för en suverän kväll Lena, Helena, Mats, Peter och Niklas!